Långa dagar
Stockholm, du kära stad nu är jag här igen. Frisk och kry och lapade i mig skoldagen i ett svep.
Vi inledde förmiddagspasset med basövningar i andning, röst och kropp.
Mycket utforskande i att hitta "rummet" eller stödet som många känner till det som, och hur man vidgar det och får kraft i sin röst. Vi lär oss att hålla rummet öppet, långt ner i bäckenet, och för min del har jag hittat många nya spännande saker i det sökandet.
Mycket utforskande i att hitta "rummet" eller stödet som många känner till det som, och hur man vidgar det och får kraft i sin röst. Vi lär oss att hålla rummet öppet, långt ner i bäckenet, och för min del har jag hittat många nya spännande saker i det sökandet.
Vi arbetade också med motstånd. Detta viktiga motstånd!
Parvis agerade vi motstånd åt varandra. Den ena skulle pressa en kroppsdel åt ett håll, den andra skulle vara motståndet. Sedan la vi på röst. Hur förändras rösten om det finns ett kraftfullt yttre motstånd? Vad händer om vi inte låter rösten påverkas av motståndet.?. Skillnad var det i alla fall.
Sedan la vi på texten "Drömmarnas barn" som vi jobbat med sedan förra veckan. Vi hängde på varandra, drog i varandra och var fulla av motstånd helt enkelt. Nyttigt! Jag förstår varför motstånd är så viktigt att jobba med. Det händer något, det blir intressant!
Avslutningsvis blev vi indelade i 3 grupper och fick i uppgift att göra en sång utav ovanstående text. Texten har alltså ingen melodi utan vi fick skapa en egen, vårt eget framförande. Sedan visade vi upp för varandra.
Grymt kul, läskigt men väldigt befriande. Allt kan hända, inget är rätt eller fel!
Grymt kul, läskigt men väldigt befriande. Allt kan hända, inget är rätt eller fel!
Slutet på dagen gick jag och en tjej från mim-klassen för att titta på ett genomdrag av en tjej i 3an, hennes monologföreställning. Vi 1or ska från och med torsdag fram till fredag den 26/9 agera ljus&ljudtekniker åt 3orna i deras"departure" som det heter. På lördag har de premiär, 15 föreställningar varje dag i 1 vecka. Alltså alla 3or har varsin föreställning som de sätter upp och vi har varsin elev att vara tekniker åt.
Så ja, min vecka kommer att ha ett tjockfullt schema då jag ska se alla föreställningar plus vara ljus&ljudtekniker! Hurra!
Så ja, min vecka kommer att ha ett tjockfullt schema då jag ska se alla föreställningar plus vara ljus&ljudtekniker! Hurra!
Nu ikväll, under den sena timmen har jag suttit och filat och skrivit om mitt manus till min kortfilm. Jag ska själv spela in ljudet i en studio på skolan då jag inte blev nöjd med det vi filmade förra helgen.
Jag hann inte förbereda mig alls då jag natten innan filmdagen fick manuset i hand, och på filmdagen gick det så fort och jag hann inte tänka. Så nu ska jag i alla fall få spela in själv tills jag blir nöjd. Det känns bra!
Jag hann inte förbereda mig alls då jag natten innan filmdagen fick manuset i hand, och på filmdagen gick det så fort och jag hann inte tänka. Så nu ska jag i alla fall få spela in själv tills jag blir nöjd. Det känns bra!